Коли ми отримаємо F-16?

Про те, що Україна переозброється на F-16, вже можливо говорити стверджувально. Про це прямо говорить й оголошення про підготовку українських пілотів у Британії.

Лондон також оголосив, що буде разом із Нідерландами працювати над створенням міжнародної коаліції для забезпечення України бойовою авіацією, надаючи всебічну підтримку, від навчання до закупівлі F-16. Про можливість початку навчання наших пілотів “хоч зараз” повідомив й президент Франції Еммануель Макрон.

Тобто ключовим питанням є “коли” Україна отримає F-16, які наразі є найімовірнішим кандидатом на посилення Повітряних Сил України.

Як зазначає Defense Express, у будь-якому випадку українські пілоти поступово проходять базову підготовку, після цього починають вже опановувати F-16. Строки навчання залишаються дискусійними й складають від 6, про що говорять в Україні, до 18 місяців, про що поки говорять на Заході.

За цей час коаліція країн шукає самі F-16 для Повітряних Сил, які будуть передані після завершення підготовки. Тобто необхідно розуміти, що процес підготовки та виділення винищувачів, це два окремі процеси.

А от де саме будуть брати ці машини – декілька варіантів, від яких залежить час, коли умовні F-16 почнуть захищати українське небо. Перший варіант: будуть знайдені вживані машини, що є найшвидшим сценарієм.

Серед потенційних донорів, які все одно списують ці літаки й переходять на F-35 – Данія, Бельгія та Нідерланди, які не виключили передачі до України F-16. Разом їх авіапарк F-16 складає до 139 винищувачів. Але не всі з них у боєздатному стані (наприклад, у Данії з 44 машини загалом та 30 у боєздатному стані), й не всі з них можуть бути передані одразу, бо заміна на F-35 поступова. Зрештою до цих кандидатів зрештою може долучитися й інші країні, що зніме частину тягаря з кожного учасника.

Також машини, перед відправкою для України, скоріш за все потребуватимуть відновлювального ремонту. Але навіть за таких умов, їх передача, за логікою, буде синхронізована із завершенням навчання й значно швидша за альтернативний варіант.

Бо єдиною альтернативою вживаним машинам є закупівля нових F-16. Й це значно дорожче. Якщо дуже вживані F-16 у середині Євросоюзу та НАТО коштують, якщо дуже добре торгуватись, 12,1 млн євро за борт, а саме за цим цінником Румунія вирвала 32 машини за 388 млн євро у Норвегії. А от за нові F-16 треба готувати чек на мільярди.

Зокрема останній поточний контракт для країни НАТО на F-16 – 1,3 млрд доларів за 8 винищувачів F-16V Block 70/72 на прикладі Болгарії, тобто по 162,5 млн за борт разом з озброєнням та супутніми послугами. Для не членів НАТО сума ще більша – 24 нових F-16 за 4,2 мільярда доларів для Колумбії, бо у пакет входить не тільки літаки, а й величезний пакет на модернізацію наземної інфраструктури. Й це ціна без озброєння.

Але тут критична навіть не ціна, бо зброя давно перестала коштувати лише гроші. Головним параметром стає час. Бо, що Болгарія, що Колумбія, зможуть отримати замовлені нові машини лише у 2028-2030 роках. Й таким чином, для України єдиним дійсно робочим варіантом є отримання саме вживаних машин.