Скільки коштує “закрити небо” над Україною?

Потребу у п’яти авіаційних бригадах для повноцінного захисту України, а мова йде про 180 винищувачів, навряд можливо вважати завищеною, але кошти потрібні дійсно астрономічні.

У Повітряних Силах України оголосили реальну потребу у багатофункціональних винищувачах, які зможуть забезпечити охорону повітряного простору України.

Речник Повітряних сил Юрій Ігнат в ефірі національного телемарафону повідомив, що для надійного захисту мову необхідно вести про “щонайменше 5 бригад, у кожній три ескадрильї – це була б така кількість літаків, яка зможе забезпечити охорону повітряного простору разом з системами ППО такої величезної держави як Україна”.

Враховуючи те, що одна ескадрилья – це 12 машин, загалом мова повинна йти про 180 літаків. І це доволі значний показник. Зокрема він наближений до розміру винищувальної ланки деяких найбільших країн НАТО. Зокрема, відповідно до даних Military Balance за 2021 рік: у Великій Британії 161 винищувач (23 F-35B та 138 Eurofighter), у Німеччині – 226 бойових літаків (138 Eurofighter, 88 Tornado) у Франції – 250 винищувачів (112 Mirage 2000 та 138 Rafale, включно з корабельними).

Це більше, ніж є у Польщі, якщо брати поточний показник, то мова йде про 48 літаків F-16. Та більше, ніж країна планує мати після отримання 32 F-35A та 48 FA-50 (12 FA-50 Block 10 та 36 локалізованих 36 FA-50PL), загалом 128 машин.

Але треба зазначити, що розрахунки Повітряних Сил цілком закономірні, бо спираються на необхідність захисту повітряного простору найбільшої країни Європи, яка переважає за цим показником ту саму Польщу вдвічі. Більше того, будь-яка країна НАТО розраховує на колективну допомогу у захисті повітряного простору від союзників, а до вступу України до Альянсу необхідно розраховувати лише на власні сили.

Тому показник у 180 винищувачів цілком можливо вважати більш ніж обґрунтованим та дійсно “щонайменшим”. Бо якщо подивитися на повітряні сили країн, які розуміють загрозу своєму існуванню, то можливо згадати показники Кореї – 257 повноцінно бойових машин з яких 36 F-35A, 59 F-15K та 162 F-16, а також ще 60 FA-50, 174 F-5 та 30 F-4, тобто загалом 521 бойовий літак. Або Тайваню із 141 F-16, 55 Mirage 2000, 127 F-CK-1, до яких ще можливо додати 84 F-5, тобто загалом 407 літаків.

"Зоопарк" повітряних сил Кореї (фото: AF ROK)
“Зоопарк” повітряних сил Кореї (фото: AF ROK)

Враховуючи те, що весь поточний авіапарк Повітряних Сил України, відповідно до Візії Повітряних Сил України від 2020 року підлягав заміні починаючи з приблизно 2025 року по 2030 рік, то мова має йти саме про 180 нових винищувачів.

Якщо рахувати у F-16 у сучасній версії Block 70/72, то один такий літак з відповідним комплектом озброєння коштує зараз 162,5 млн доларів, на прикладі контракту з Болгарією. Тобто 180 машин потягнуть на 29,25 млрд доларів.

Вважати, що це перебільшення – не варто, бо скільки зараз коштують літаки цілком продемонструвала Фінляндія, яка у 2021 році оголосила план замінити 62 F/A-18 у межах фіксованого за ціною контракта на 11 млрд доларів. В результаті вибір був зроблений на користь 64 винищувачів F-35A, який обійшов Gripen, Rafale, F/A-18 та Eurofighter.

До речі інші пропозиції охоплювали приблизно аналогічну кількість машин, наприклад Saab пропонував 64 Gripen E, а також два літаки дальнього радіолокаційного стеження GlobalEye. Тобто у загальному вимірі, коли мова йде про такі величезні партії винищувачів, вибір конкретної моделі на загальну суму контракту впливає, але не глобально.

Але зазначимо, що у випадку України ціни реального контракту будуть ще більшими, бо мова буде йти про значно більшу пропорцію у вартості контракта озброєння, яке необхідно закуповувати повністю, в той час, коли Фінляндія й так має запаси ракет та бомб під західні машини.

Більше того, постачання F-35 тісно зав’язане на строках, бо якщо є потреба отримати машини раніше, то цінник злітає вдвічі, як у випадку з Німеччиною, яка за 10 млрд євро хоче отримати 35 F-35A вже у 2026 році.

Також до п’яти авіаційних бригад необхідно додати важливий компонент їх бойової ефективності – літаки ДРЛВ. Звісно про E-3 Sentry AWACS й мову підіймати не варто, але такі машини, як GlobalEye від Saab більш реалістичні. Хоча й він коштує для самої Швеції близько 355,5 млн доларів за один літак, про що свідчить контракт за 2022 рік від шведських повітряних сил. Ще п’ять GlobalEye – 1,77 млрд доларів.

Не варто забувати й про повітряні танкери. На ринку такі літаки, як Airbus A330 MRTT коштують десь 330 млн доларів. Тобто за 5 таких машин ще 1,3 млрд доларів.

Загалом виходить 32,3 млрд доларів, якщо говорити про 180 F-16 Block 70/72, а також по 5 літаків ДРЛВ GlobalEye та танкерів Airbus A330 MRTT. Хоча треба враховувати, що це загальна вартість разом з озброєнням, навчанням та всіма іншими супутніми послугами. Більше того, вона розрахована на роки, тому що зараз черга на ті самі F-16 формується вже на період після 2027 року.

Airbus A330 MRTT (фото DoD US)
Airbus A330 MRTT (фото DoD US)

Звісно можливо трохи зекономити, наприклад, звернути увагу на FA-50. Можливо вести мову про авіабригади з трьох ескадрилій з яких дві будуть на F-16, а одна на FA-50. Різниця у вартості цих машин доволі значна 162,5 млн за F-16V проти 63,8 млн за FA-50 Block 20 і тоді 120 F-16 та 60 FA-50 будуть коштувати 23,3 млрд доларів, а загальні витрати зменшуються до умовних 25-26 млрд доларів.

Наскільки це астрономічні кошти залежить від того, як їх вимірювати. Якщо міряти рекордним оборонним бюджетом на все озброєння для ЗСУ у 2021 році розміром у 1 млрд доларів, то це виходить 25-33-річні витрати лише за цим напрямом з паузою на десятиріччя у закупівлі будь-якого іншого озброєння. Якщо взяти для порівняння допомогу США Україні озброєнням, то з 24 лютого 2022 року Вашингтон передав зброї на понад 24 млрд доларів.

Але також вкрай важливо розуміти, що це лише витрати на закупівлю, бо експлуатація літаків також передбачає поточні витрати, а також проведення їх модернізацію та ремонту.

Defense Express