До 24 лютого 2022 року і після – це зовсім інша структура інформаційного поля, інші інструменти та засоби перевірки інформації. В той чи інший спосіб закрито проросійські телеканали та інші види ЗМІ, які сприяли російській агресії. Проте це торкнулося лише вершини айсберга, тих, хто відкрито працював на ворога.
Незважаючи на всі зусилля відповідних органів, в українському інформаційному просторі продовжують поширювати російську дезінформацію та пропаганду. Завдання відповідальних громадян – вміти розрізняти фейки та дотримуватися інформаційної гігієни.
Для того, щоб українці вміли це робити, існує кілька перевірених ініціатив, які здійснюють протидію російській дезінформації та, водночас, вчать цьому звичайних громадян.
Ми зібрали три найкорисніших проекти, підписавшись на які ви зможете стати бійцем інформаційного фронту.
1. Ініціатива «Як не стати овочем».
Засновниця ініціативи Оксана Мороз – 20 років працювала в галузі комунікацій: у корпораціях, агенціях, стартапах та власному бізнесі. Серед клієнтів були політики та бізнесмени, відомі кожному. Спеціалізується на аналізі та формуванні інформаційного поля, вивчає поведінку людей у ньому. Із 2015 року постійний запрошений спікер Києво-Могилянської бізнес-школи. Авторка та ведуча радіоблогу “Вірю не вірю” на Радіо “Культура”.
Авторка книжок: «Нація овочів? Як інформація змінює мислення та поведінку українців», «Як не стати овочем», «Боротьба за правду».
«Як не стати овочем» вчить людину фільтрувати джерела інформації та дає розуміння функціонування основних сфер — держави, економіки, медицини, міжнародної політики, цифрової реальності, популярної науки.
Особливість – у відео детально розбирають актуальні російські дезінформації та маніпуляції.
Є освітній курс на платформі Prometheus.
Варто переглянути:
2. Портал з інформаційної безпеки та гігієни InfoLight.UA.
Спільний проект ГО Фонд сприяння демократії та баварського Фонду Ганнса Зайделя. Офіційно співпрацюють з Координаційним штабом з питань поводження з військовополоненими та запрошують лекторів з Центру національного спротиву, що підвищує довіру до їх продуктів та тренінгів.
На порталі розміщені новини, структуровані поради та набір онлайн-тренінгів. Також публікуються оперативні спростування ворожих маніпуляцій.
Варто переглянути:
Проект був започаткований ГО «Телекритика» (зараз – «Детектор медіа») у 2010 році за підтримки Інтерньюз-Нетворк (США).
Основна мета проекту – підвищення медіаграмотності аудиторії, допомога споживачеві медійного контенту краще зрозуміти суть медіа, орієнтуватись в інформаційному просторі, навчитись критично ставитись до ЗМІ, відрізняти якісну та правдиву інформацію, виявляти маніпулятивні спроби впливати на громадську думку та не піддаватись їм, довідатись про інформаційні права та можливості їх використання.
Цільова аудиторія: Журналісти, громадські активісти, керівники та співробітники громадських організацій, співробітники посольств, західних фондів, регуляторних органів, власники та топ-менеджмент телекомпаній, друкованих та електронних ЗМІ, співробітники відділів маркетингу, реалізації і технічних служб ЗМІ, навколомедійної сфери, а також народні депутати України.